វណ្ណៈភាពទាំងបួនរបស់ លទ្ធិព្រហ្មញ្ញសាសនា ប្រៀបដូចទៅនឹង តួខ្លួនប្រាណមនុស្ស |
ដោយមនុស្សទាំងបួនប្រភេទនោះនៅលើដី ក៏ត្រូវបានគេកំណត់ថាផែនដីមានរាងការ៉េ ស្របគ្នានឹងទស្សនៈសកលដែលមើលឃើញផែនដីស្ថិតនៅក្នុងទិសធំទាំងបួនគឺ កើត, លិច, ត្បូង, ជើង ក្នុងគន្លងនៃដំណើរព្រះអាទិត្យ។ ចំពោះទេព្ដា អាទិទេព នៅឋាសួគ៌ ស្ថានសុខ គឺនៅលើមេឃ។ មេឃធំល្វឹងល្វើយគឺជាលំហរួមធំទូលាយ ជាធម្មជាតិមិនឃើញកោះត្រើយ ត្រូវបានគេសន្មត់ថាជារាងរង្វង់មូល។ ផែនដីនៅក្រោមមេឃ ដូចគ្នានឹងសមិទ្ធិផលមនុស្សស្ថិតក្នុងធម្មជាតិ គឺការ៉េចារឹកក្នុងរង្វង់។ មនុស្សជឿលើអាទិទេព សូមឲ្យអាទិទេពឋានលើយាងចុះមកឋានក្រោមគឺផែនដីមកជួយមនុស្សលោក ជានិមិត្តរូបគឺ ការ៉េចារឹកក្រៅរង្វង់។ ផ្តើមចេញពីនេះ សំណង់ប្រាសាទ ត្រូវបានសាងសង់ដំបូង មានប្លង់រាងការ៉េ និងកំពូលពីលើប្រាសាទមានរាងរង្វង់មូល ដែលជាទ្រនំទីមួយនៃព្រះអាទិទេព មុននឹងលោកយាងចុះទៅកាន់រូបសំណាករបស់លោកជាតំណាងនៅក្នុងប្រាសាទ។ ដូច្នេះប្រាសាទ ជារូបភាពនៃការទាញភ្ជាប់រវាងឋានទេវតា និងផែនដី ឲ្យមកនៅជិតគ្នា ដើម្បីឲ្យមនុស្សបានជួបប្រាស្រ័យនឹងអាទិទេពគ្រប់ពេលវេលា។
ការវិវត្តន៍គំនិតបង្កើតរូបរាងប្រាសាទដំបូង |
អត្ថបទ “ប្រាសាទ”៖
១. | អ្វីទៅជាប្រាសាទ? |
២. | ទស្សនៈនិងមុខងារប្រាសាទ |
៣. | ទស្សនៈនៃការបង្កើតរូបរាងប្រាសាទ |
៤. | ការកំណត់ទីតាំងសាងសង់ប្រាសាទ |
៥. | ការកំណត់ទិសសាងសង់ប្រាសាទ |
៦. | ការរៀបចំដើម្បីសាងសង់ប្រាសាទ |
៧. | មណ្ឌល (Mandala) ប្រាសាទខ្មែរ |
៨. | មណ្ឌប (Mandapa) ប្រាសាទខ្មែរ |
មតិ